8 مارس 2023- دکتر تارو تویودا، و گروه تحقیقاتی او با همکاری شرکت های صنعتی از جمله Orizuru Therapeutics, Inc، به ارزیابی ایمنی استفاده از القاء کننده های تمایز در تهیه ی سلول های جزایر پانکراس مشتق از iPSC انسانی((iPIC[1]، پرداختند. بر اساس نتایج این تحقیق که درStem Cell Research & Therapy  منتشر شده است، آنها پروتکل تمایز ایمن تری را برای تولید iPIC توسعه دادند.

انتظارات زیادی برای پیوند سلول‌های شبه جزایر پانکراس تولید شده از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی مانند سلول‌های iPS و سلول‌های ES وجود دارد که هدف از آن ایجاد انقلابی در درمان دیابت است. در حالی که می توان با انجام ارزیابی هایی ناخالصی محصول نهایی، و ریسک ناشی از اجزای محیط کشت باقیمانده که در طول تولید این سلولها استفاده می شود، را به دقت ارزیابی و مدیریت کرد، ارزیابی دقیق پتانسیل تومورزایی سلول های شبه جزایر حاصله از قبل، و کنترل کیفیت آنها دشوار است.

در این مطالعه، گروه تحقیقاتی با ارزیابی ایمنی القاء کننده‌های مختلف تمایز که برای تولید سلول‌های شبه جزایر پانکراس از سلول‌های iPS انسانی مورد استفاده قرار می گیرد، دریافتند که یک معرف به نام ALK5 inhibitor II، دارای پتانسیل جهش ‌زایی قابل توجهی است.

آنها در طی تلاش‌های خود برای جایگزینی ALK5 inhibitor II، دریافتند که این ماده دارای اثر مهاری بر CDK8/19 کیناز وابسته به سیکلین، است. همچنین آنها دریافتند که مهار CDK8/19 نقش مهمی در فرآیند تمایز ایفا می ‌کند که آنها را به ایجاد یک روش القایی امن‌ تر برای تولید iPIC با تغییر به ترکیبی از مهارکننده‌های  CDK8/19 وALK5 غیرجهش ‌زا، هدایت کرد.

این یافته‌ها مکانیسم‌ های زیربنایی درگیر در تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی به سلول‌های شبه جزایر را روشن کرد و مثالی از تحقیقاتی است که خطر مواد خام بالقوه مضری که در تهیه محصولات سلول درمانی استفاده می شود، را مشخص کرده و به حداقل رساند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-safer-method-generating-pancreatic-islet-like.html

 



[1]human induced pluripotent stem cells